Mijn blog
Categorie: Uitgegeven worden
(21 berichten)
Er is geen markt voor korte verhalen; afrekenen met een mythe |
ma 5 sep 2016 22:00 |
Categorieën:
Recalcitrantia
,
Schrijverij
,
E-publikant
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
Facebook is een leuk medium. Je komt op één plaats op veel plekken en je ontmoet er veel mensen met wie het al dan niet leuk praten of discussiëren is. Ik leer er ook mijn mening te formuleren en weer te geven wat ik vind, zonder anderen op hun tenen te trappen. Niet dat dat altijd lukt, maar een misverstandje is zo opgehelderd en een smoeltje hier en daar helpt ook mee
Onlangs dook er weer ergens de kennelijk algemeen aanvaarde stelling op dat korte verhalen geen markt hebben. Ik las het, las de argumenten en de zekerheid waarmee de stellingen werden weergegeven en dacht: tijd om wat mythes te ontkrachten.
Want er is markt voor korte verhalen. Ook voor Nederlandstalige verhalen. En ook voor Nederlandstalige verbeeldingsliteratuurverhalen. Ik verdien er immers iedere maand geld mee.
Wat is een kort verhaal?
Hier ga ik kort over zijn. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kort_verhaal
Mythe 1: Korte verhalen worden niet gelezen
Dankzij tienduizenden downloads op Smashwords en Amazon weet ik dat korte verhalen worden gelezen. Ongetwijfeld zijn er downloads die niet worden gelezen, maar ik ken de statistieken niet. Laten we zeggen: de helft. De helft van tienduizenden is … nog steeds erg veel.
En dan nu concreet: het ene verhaal wordt vaker gelezen dan het andere verhaal. Er zijn geen verhalen die nog nooit gelezen zijn. Er zijn wel verhalen die al meer dan 25.000 keer gedownload zijn. En Django’s topper is al meer dan 100.000 keer gedownload.
Mythe ontkracht: korte verhalen worden wel gelezen.
Mythe 2: Korte verhalen worden niet gelezen als ervoor betaald moet worden
Ik hoor nu zeggen: ‘Ja, kunst, die veel gedownloade verhalen zijn gratis.’ Klopt. Maar de betaal-verhalen doen het ook prima. Kwartjeswerk, maar dankzij Smashwords en Amazon ga ik regelmatig naar de schoonheidsspecialiste, ben ik blond en heb ik kunstnagels. En zelfs dan (mijn behoefte is met het klimmen der jaren gegroeid) houd ik ervan over.
Django en ik publiceren sinds 2009 onze e-verhalen op Smashwords. Een paar jaar later zijn we ze ook via Amazon aan de man gaan brengen. Ons inkomen via die websites kent uitschieters naar boven en naar beneden. Met regelmaat verkopen we in ene maand al onze verhalen in Canada of Frankrijk of Australië. Verre neef, misschien? Of een lezer op vakantie? Maar we kennen ook maanden van nul. Gemiddeld dus genoeg voor de kapper, etc. Waarbij ik wil opmerken dat we in het begin lang zoveel verhalen er niet op hadden staan als nu. Ergo: de begintijd haalt het gemiddelde naar beneden.
Mythe ontkracht: voor korte verhalen wordt door lezers betaald.
Mythe 3: Uitgevers geven geen gedrukte verhalen uit
Niet waar. Fantastische Vertellingen geeft jaarlijks Ganymedes uit. Edge-Zero is een nieuw initiatief. De Splinters van Quasis: lekkere meeneemboekjes. Er verschijnen regelmatig verhalenbundels van auteurs bij grote en kleinere (literaire) uitgeverijen, net als anthologieën. Mijn eigen bundel ‘Wraak op het spoor’ wordt door Zilverspoor uitgegeven en in de diverse verenigingsbladen zoals The Flying Dutch en Wonderwaan worden verhalen gepubliceerd.
‘Ja … maar daar krijgt de auteur niets voor!’
Inderdaad: niet iedere uitgever kan of wil betalen voor verhalen. Edge-Zero en Quasis betalen in ieder geval wel en ik krijg over mijn bundel keurig de royalty’s uitbetaald van Zilverspoor, net als over ‘Malika’s schildplicht’ bij Quasis.
En vlak de Vlaamse Filmpjes van Uitgeverij Averbode niet uit. € 620,00 in de knip per publicatie.
Mythe ontkracht: er is een betalende uitgeefmarkt voor gedrukte korte Nederlandstalige verhalen.
Mythe 4: Bundels verkopen minder goed …
Minder goed dan wat? Dan losse verhalen? Dan romans? Dat kan zijn. Maar wat vergelijken we dan met elkaar? Om bij mezelf te blijven: ‘Begeesterd’ verkoopt beter dan ‘Wraak op het spoor’, maar met tien euro prijsverschil kun je je ook afvragen of het hem daar niet in zit. En als ik alle verkoop van Smashwords en Amazon bij elkaar optel, heb ik meer verdiend aan de e-verhalen dan aan de bundel, behalve in 2015. Dat jaar heb ik meer verdiend aan gedrukte verhalen (twee Vlaamse Filmpjes en de bundel) dan aan de e-verhalen. Ik vraag me af of dat ook te maken had met een publiceerdip die we op internet hadden: even geen zin met regelmaat een nieuw verhaal erop te zetten, maar dat doet er niet toe. Minder dan vroeger ... Ja, dat kan. Vroeger lagen er met regelmaat korteverhalenbundels in de winkels. Ik heb ze in mijn boekenkast staan. De bekende M op de rug. En zelfs de HEMA gaf ze uit. Daar heb ik twee lekkere pillen van liggen. Ze worden niet meer uitgegeven, dus in ieder geval niet meer door mij gekocht. Kip en ei?
Gedrukte verhalenbundels verkopen als gedrukte verhalenbundels. Je kunt er ontevreden mee zijn, als uitgever of als auteur. En dat kan reden zijn om er niet aan te beginnen of om ermee te stoppen. Maar stop alsjeblieft met vergelijken met wat dan ook. Ik geef je op een briefje dat appels beter verkopen dan verhalenbundels. Om over peren maar te zwijgen.
Mythe ongeldig verklaard.
Mythe 5: Er is niets aan korte verhalen te verdienen …
Niet waar. Zelfs met niet-publiceren is geld te verdienen: door wedstrijden te winnen. Of er veel of weinig mee te verdienen valt, ligt aan je perspectief. Ikzelf ben dolgelukkig met iedere verkoop, ongeacht in welke vorm die is. Gedrukt, als e-boek, een poster met mijn verhaal op de achterkant … alles telt. Iedere cent telt. Het zijn centen die ik verdien met schrijven.
Of een verhaal, gezien de tijd die het kost om het te bedenken en te schrijven (dit is voer voor een volgend blog: is er verschil tussen een roman en een kort verhaal?), zichzelf kan terugverdienen tegen advocatenloon, betwijfel ik. Met ‘Flanel’ ben ik goed op weg, maar dat verhaal staat dan ook sinds 2009 op Smashwords.
Er is dus markt voor korte verhalen. Een echte, betalende markt.
Ja, die is er. Maar die markt is net als iedere andere markt: hij moet voorzien worden.
Je moet dus wel verhalen schrijven om ze gepubliceerd te krijgen en verhalen publiceren om ze verkocht te krijgen. Je komt er niet met één verhaal of met één methode. Je moet meedoen aan wedstrijden, zelf boekjes (laten) drukken, verhalen naar uitgevers opsturen én e-boeken ervan maken. Da’s dus werken. Werken om de markt te bereiken.
Maar dan heb je hem ook
Reactie van Django Mathijsen - De Lokale Groep |
di 6 sep 2016 9:54 |
Goede blog.
En het klopt allemaal: natuurlijk is er een markt voor korte verhalen. En wij maken hem. Economische wetmatigheid: elke vraag schept zijn eigen aanbod en elk aanbod schept zijn eigen vraag. Als je goede verhalen publiceert, worden ze ook gelezen. Punt. Sciencefiction is trouwens bij uitstek een medium dat bloeit in de korte verhalen.
En wat Facebook betreft: dat is bij uitstek een medium dat bloeit in de vooroordelen en meningen van mensen die nergens verstand van hebben. Forumtrollen die al van alle fora getrapt zijn, hebben asiel gekregen op Facebook en verkondigen daar de meest tenenkrommende "waarheden".
Soms word ik geattendeerd op zo'n post, blog of reactie van alweer zo'n "expert" die de grootste onzin over het schrijven verkondigt, maar geen schrijver is. Mensen die geen verzameling boeken en verhalen hebben geschreven, mensen die geen prijzen hebben gewonnen, mensen die niet hun geld verdienen met schrijven... en die daar dan alles en iedereen de schuld van geven behalve zichzelf. Zielige, mislukte figuurtjes die alleen maar hun frustratie over hun eigen falen zitten te ventileren en anderen net zo klein proberen te houden als zij zelf zijn. Ze kalken het internet vol over wat er moet veranderen "in het genre" en over wat anderen allemaal verkeerd doen.
Heel onbelangrijk allemaal... ware het niet dat...
Het verbazingwekkende (en gevaarlijke) is dat die blogs, posten en reacties van dit soort sukkels vaak ook nog tig keer geliket worden. Dat is triest. Want dit is hoe dergelijke mythes verspreid worden. Onervaren schrijvers die in de onzin trappen van dergelijke trollen, "fantasy-experts" en andere mislukkelingen zijn verloren. Onervaren schrijvers die dergelijke adviezen en meningen van mislukte figuren geloven, worden op den duur zelf ook mislukte figuren. En dan gaan zij weer dezelfde achterlijke waarheden en abjecte meningen verkondigen. En zo versterken de mythes zichzelf.
Dus het is een verademing dat hier een blog over schrijven is geschreven door iemand die wel tientallen boeken en verhalen heeft geschreven, die wel geld verdient met schrijven en die wel kennis van zaken heeft.
reactie Anaïd: |
Reactie van Johan Zonnenberg - IJsselstein (UT) |
di 6 sep 2016 10:23 |
Ter ondersteuning: kijk naar één van mijn favoriete auteurs: Alice Munro. Zij kreeg, pardon 'verdiende' de Nobelprijs voor Literatuur 2013 vanwege haar korte verhalen!
reactie Anaïd: Dat bedoel ik maar! Dank! |
Reactie van Jeroen Verhoog - Noordwijk |
do 8 sep 2016 14:18 |
Enthousiast geworden door dit betoog heb ik ook een paar verhalen op SW gezet. Komende weken volgen er meer.... en dan ga ik een paar nieuwe schrijven na een lange droge periode.
Groet, Jeroen
reactie Anaïd: Ik zag het gisteravond, toen ik een nieuwe cover uploadde. hartstikke leuk, Jeroen! Ik wens je veel verkoop toe. Op Facebook is er een Smashwords Nederlandstalig groep, als je die even port, zetten ze vast je verhalen wel in de zon. Want promoten hoort er ook bij |
Reactie van Dick van der Bij - Groningen |
za 7 jan 2017 10:55 |
Ik hou van die no nonsense mentaliteit. Doe iets met je talent, of doe het niet. Maar ga niet staan fulmineren aan de zijlijn, daarmee je eigen frustraties botvierend. Oké, een rudimentaire vorm van talent is mooi meegenomen, maar de rest is puur inzet c.q. ambitie. Vind die "Forumtrollen" van Mathijsen overigens een mooie vondst; zou zo een verhaaltitel kunnen zijn. Wellicht een weinig kinderlijk van mezelf, maar tjee, wat ziet de lay-out van jullie recente boeken er picobello uit. Lekker doorgaan zo! En laten we ons in deze tijd afzetten tegen alles wat negativiteit genereert; helder, fair en bevlogen.
reactie Anaïd: |
|
De raketwedstrijd: aftellen |
do 9 jul 2015 19:39 |
Categorieën:
Uitgegeven worden
,
De raketwedstrijd
|
|
|
|
De dummy is al leuk! |
Het komt steeds dichterbij: de lancering van ons jeugdboek 'De raketwedstrijd'. Ik tel de dagen af tot ik het echte boek in handen heb, maar de dummy voelt ook al heel lekker aan .
Met de dummy, een stel cameramannen Lucien, Herman en Menno: dank jullie wel!) en de kinderen van de Floraschool hebben Django en ik een geweldig leuke middag gehad op het speelveld naast de school. De kinderen van groep 6/7 hebben daar hun eigen gebouwde waterraketten afgevuurd.
RTV-Krimpenerwaard maakte er dit item van. En Het Kontakt plaatste dit stukje:
Met de foto's en de filmopnames wordt een filmpje gemaakt waarin we iedereen uitnodigen mee te doen aan de waterraketwedstrijd. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de montage, het belooft een leuk filmpje te worden.
Voor mezelf voelt het alsof alles samenkomt. We tellen af en dan is het échte boek er
|
De raketwedstrijd, of hoe de bijnanaut tot leven kwam |
ma 22 jun 2015 14:58 |
Categorieën:
Uitgegeven worden
,
De raketwedstrijd
|
|
|
|
Idee waterraket bouwpakket |
Vannacht heb ik gedroomd over waterraketten. Ik werd wakker om drie uur en wíst het opeens. Zó moest het!
Voor ons nieuwste kinderboek, 'De raketwedstrijd', dat binnen afzienbare tijd zal verschijnen bij De Vier Windstreken, worden de plannen alsmaar leuker en concreter en vooral ... grootser.
En nu kan ik er wel een uitgebreid blog over schrijven, maar alles staat hier te lezen. Dus waarom zou ik?
Kan ik verder met het waterraketbouwpakket. Speciaal voor halveliterflesjes. Die dus dik boven de dakgoot uitkomen als je ze afvuurt. Zó gaaf!
|
Ridders op sokken |
ma 12 mei 2014 12:50 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
,
Koningsbillen en drakenstreken
,
Ridders op sokken
|
Zodra 'Koningsbillen en drakenstreken' klaar was wisten we: dit verhaal gaat verder! Want hoe konden we een draak achterlaten als bewaker van een schat die helemaal geen schat was, zonder daarover te schrijven?
Dat konden we niet .
Dus staken Django en ik de koppen bij elkaar en schreven 'Ridders op sokken'. En omdat de samenwerking met EigenZinnig prima bevalt en we heel erg gelukkig zijn met de tekeningen van Wietse, stuurden we het manuscript naar Maaike Maring.
Van de week kwam het blije nieuws: Maaike wil het boek heel graag uitgeven en Wietse zal er tekeningen bij maken.
ben blij!
|
Reacties op Wraak op het spoor |
do 8 mei 2014 13:10 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
,
Wraak op het spoor
|
Wat ben ik blij met de eerste recensie van 'Wraak op het spoor'!
Ook de reacties die ik inmiddels via Facebook en mail heb mogen ontvangen zijn om van te blozen zo positief. Doet me goed. Dat mensen net zo genieten van het lezen van mijn verhalen als ik doe van het schrijven
Reactie van John - Amsterdam |
za 17 mei 2014 22:33 |
Prachtige recensie, inderdaad. Van harte!
Ik vrees dat ik het nu toch moet gaan lezen. ;-)
Reactie Anaïd Haen: Wil je een gesigneerd exemplaar, John? Kan! |
Reactie van John - Amsterdam |
ma 19 mei 2014 23:51 |
Hè ja..! Graag!
Reactie Anaïd Haen: |
|
Wraak op het spoor |
do 10 apr 2014 20:03 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
,
Wraak op het spoor
|
|
|
|
Wraak op het spoor en trotse ik |
Dol-, dol-, dolgelukkig ben ik met mijn verhalenbundel 'Wraak op het spoor', die vanaf nu verkrijgbaar is bij Uitgeverij Zilverspoor.
Ik houd van korte verhalen. Om ze te lezen en om ze te schrijven. Mijn boekenkast puilt uit van de bundels, samengesteld uit werk van verschillende auteurs of uit werk van één. De beste sciencefictionverhalen, bundels van Nederlandse bodem, van Roald Dahl tot Arthur Japin; ik verslind ze.
De charme van het schrijven zit hem voor mij vooral in het beDenken van iets nieuws, iets anders, iets wat ik niet eerder schreef. Ik 'herbruik' zelden of nooit een verzonnen wereld, veel liever verzin ik een nieuwe. Lange tijd dacht ik dat het onrust was. Dat ik steeds iets nieuws moest verzinnen omdat ik niet al te lang ergens mee bezig wilde zijn. Maar nu ik weet dat ik ook langer werk beheers, en dat minstens zo leuk vind, denk ik eerder dat het schrijven van korte verhalen de korte, stevige wandelingen naar mijn werk in de vroege ochtendlucht zijn, terwijl de langere verhalen de avondwandelingen na het eten zijn.
Beide hebben hun charmes.
Maar het allerleukst is wel, dat ik in staat ben met mijn korte verhalen (en dit zijn ze nog niet eens allemaal) een deurstopper te produceren. 474 pagina's, ruim 150.000 woorden.
Korte verhalen in romandikte
Reactie van Django Mathijsen - Geleen |
do 10 apr 2014 21:40 |
Geweldig gedaan, schat.
Alleen, uh... "romandikte" is 40.000 woorden of meer. Dus jouw verhalenbundel is er eentje in...
Drievoudige romandikte!
Reactie Anaïd Haen: |
Reactie van Hay van den Munckhof - Panningen |
do 10 apr 2014 23:02 |
Ik ben niet verrast door het titelverhaal. Dat vond ik de eerste keer dat ik het las al ijzersterk. De cover past er geweldig bij. Die geeft precies de sfeer weer die ik me van 'Wraak op het spoor' herinner.
Reactie Anaïd Haen: Dank je wel, Hay! Je hebt het verhaal zien ontstaan en voor mij is het een keerpunt in mijn schrijfleven geweest. |
Reactie van ilse - HereUgoWeird (heerhugowaard) |
zo 4 mei 2014 1:04 |
Zeker een top bundel.
Stuk voor stuk mooie verhalen met hun eigen betekenis en natuurlijk er zullen verhalen in staan die je minder aanspreken en verhalen die je meer aanspreken maar stuk voor stuk hebben ze hun eigen mooie, verdrietige maar vooral duidelijke boodschap.
Bijvoorbeeld het verhaal 'Gouden jongen' waarbij mijn haren overeind stonden door de uitdrukking die de juf gebruikt, heeft zijn eigen mooie boodschap.
Mijn favoriet was Mirthe en ik hoop dat er van haar meer tevoorschijn komt.
Een echte aanrader, en Anaïd wat heb je dit goed gedaan.
Reactie Anaïd Haen: Dank je wel, Iris! |
|
Vlaamse Filmpjes |
do 16 jan 2014 18:20 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Uitgegeven worden
|
Ieder jaar organiseert uitgeverij Averbode de John Flandersprijs. Ik meen dat de prijs al 35 jaar bestaat. Uit de verhalen die binnenkomen selecteert men de beste, die vervolgens als Vlaams Filmpje worden uitgegeven. Vlaamse Filmpjes zijn boekjes. Per verhaal een boekje. De boekjes zijn bedoeld voor schoolkinderen tussen de tien en dertien jaar. In Vlaanderen is de reeks wereldberoemd en als je ze wilt leren kennen kun je een abonnement erop nemen. Er verschijnen er vijftien per jaar.
Dus wij moesten meedoen ;-)
Nee, niet de hoofdprijs gewonnen. Wél twee verhalen in de selectie. Dus nu verschijnen er dit jaar twee Vlaamse Filmpjes door Django Mathijsen en mij geschreven
|
Niet chique |
wo 15 jan 2014 13:40 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Uitgegeven worden
|
Insturen is een spannende aangelegenheid. Kijken op de website van uitgevers hoe ze manuscripten willen ontvangen, netjes uitprinten, alles drie keer controleren. Ik doe het niet vaak, dat insturen, maar als ik het doe maak ik er werk van. Omdat dat netjes is en ik best een net mens ben.
Afwijzingen krijgen is niet leuk, maar ook niet erg. Ze zijn wat ze zijn. Gisteren echter, ontving ik een afwijzing die me deed fronzen. Natuurlijk ken ik de afwijzingen al waarbij me wordt aangeraden een scriptbureau in de arm te nemen en daar voor ettelijke duizenden euro's mijn manuscript te laten beoordelen. Ik leg ze altijd aan de kant en denk er hoofdschuddend bij: 'Als ik een beoordeling van mijn manuscript wilde, hád ik het wel naar een beoordelingsbureau gestuurd. Het enige wat ik wilde weten is of dit manuscript geschikt voor uitgave bij u. Kennelijk niet. Dat was voldoende geweest.'
En dan gaat het leven verder.
Maar deze was anders.
In drie regels werd de afwijzing gemotiveerd. Standaard zinnen, mijn hartje klopt er niet sneller van.
Vervolgens werden er zeventien regels gespendeerd aan Brave New Books.. Zowaar; daar sloeg mijn hart van over.
Het concept Brave New Books is me bekend, dank u. Via een andere website die ook door hetzelfde platform wordt ondersteund probeer ik het momenteel uit en ik moet zeggen: zeer gebruiksvriendelijk, mooie boeken en een kei van een helpdesk. Maar daar vroeg ik niet om toen ik mijn manuscript instuurde. Ik wilde weten of het bij u in het fonds paste. Meer niet. En ik vind het niet netjes dat ik reclame voor Brave New Books in mijn afwijzingsbrief krijg, eenvoudigweg omdat die er niet in past.
Nee, ik noem de uitgever niet. Da's niet chique.
|
Blij, blij, blij |
za 17 aug 2013 16:09 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
Er zijn verschillende gradaties in afwijzingen en ik beleef ze blijkbaar ook anders.
Als een blad als Clarkesworld Magazine over een verhaal van Django en mij zegt dat 'your story close' was en erbij opmerkt: 'hope that you'll send us another story soon' terwijl AnalogSF over dat zelfde verhaal zegt: 'I rather like your style of writing and suggest that you try us again', terwijl hun standaard afwijzingen gewoon zeggen: 'Thanks but no thanks,' waren we er zo, zo, zo dichtbij!
hijg
lange zin, maar je snapt dat ik doorschrijf. Dit is echt enorm stimulerend en motiverend.
|
Dirkje Dapper en de mythe van het herschrijven. |
vr 19 jul 2013 6:42 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
Misschien is het raar om over een boek te schrijven dat nooit uitgegeven zal worden. Maar ik voel toch even de behoefte om wereldkundig te maken (tot zover het artikel in Dichtbij dat al niet heeft gedaan) dat mijn fictie-schrijven is begonnen met een kinderboek.
De avonturen van Tim Dirksen, die ook Dirkje Dapper was.
In een notendop: Tim heeft een gat in de muur van zijn kamer. Dat gat blijkt uit te komen in een wereld waar alle vergeten ruimten van huizen en gebouwen landen zijn. Denk aan Spouw, Schacht, Krocht, enz.
Ik schreef het verhaal van Tim (dat eigenlijk uit losse verhaaltjes bestond die ik altijd aan mijn kinderen vertelde voor ze gingen slapen) en maakte er zelf tekeningen bij. Gewoon in Word. Vierkantje, driehoekje, rondje. Ik had er oneindig veel plezier in en was zo tevreden met het eindresultaat dat ik het instuurde naar Kluitman.
De tekeningen pasten niet in het fonds en ik had een goed idee, maar de uitwerking was te verhalend.
Zonder enige kennis over wat verhalend precies was, schrapte ik hier en daar een slome alinea en stuurde het boek weer in. Met tekeningen, uiteraard. Die hoorden er voor mij zo bij.
Het manuscript werd andermaal afgewezen. In de boekwinkel pakte ik een boek van Kluitman en keek naar de illustraties.
Inmiddels was ik begonnen met het schrijven van korte verhalen. Die vertelde ik graag, dus waarom ze niet opschrijven?
Dirkje kreeg een ere-plaatsje. Ik heb het manuscript uitgeprint, in showtassen gedaan en in een nette multimap gestopt. Af en toe blader ik het nog door. Ik heb echter nooit overwogen, realiseer ik mij nu, om het te herschrijven. Om de stijl aan te passen.
Ik ken nu het verschil tussen verhalend en belevend schrijven. Ik kan beide technieken ook toepassen, want de kunst van het vertellen is even belangrijk als de kunst van het laten meeleven. Maar Dirkje is Dirkje. Hij staat aan de voet van mijn schrijfleven en als ik terugkijk, ook aan die van mijn wens te kunnen tekenen.
Het boek is belangrijk, voor mij. Het heeft me geleerd uitgeversfondsen te bekijken. Wat geven ze uit? Het heeft me geleerd dat werken aan een manuscript heel veel plezier geeft. Het heeft me ook geleerd dat de stukken waar ik het schrijven moeizaam vind gaan, de stukken zijn die ik niet verder moet schrijven. Schrappen, stukje terug en de draad weer oppakken.
Dirkje is af. Ik ben er reuze trots op. Het is geschreven met de vaardigheden waar ik toen over beschikte en zo is het goed. Veel liever dan in dat manuscript te klooien, schrijf ik nieuwe. Herschrijven geeft mij geen plezier, zal Dirkje niet beter maken. Het is namelijk gewoon goed zo het is.
|
Pinterest en de rest |
ma 17 jun 2013 8:31 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
Mijn eerste prikbord is in de maak. Zulks ontwikkelt zich natuurlijk, vooral mij eigen vaardigheden erin. Het is weer een nieuwe plek om mijn werk te kunnen laten zien.
Ik zoek alsmaar naar wegen om zelf mijn boeken onder de aandacht van lezers te krijgen, naast de promotie die de uitgevers doen. Kopende lezers, bij voorkeur . Ik vind het leuk om mijn boeken te verkopen aan familie en vrienden, maar dan alleen als mensen er oprecht interesse in hebben. Ik vermoed zo dat ik hier en daar uit liefde word gesponsord .
Mijn mediakring (Twitter, Facebook) bestaat vooral uit mede-auteurs. Dat is overwegend leerzaam, gezellig en een bron van herkenning, maar kopers zijn het niet. Logisch. Je kunt als schrijver niet ieder boek aanschaffen dat op de markt komt, ik doe dat ook niet. Sterker nog; ik merk dat ik, naarmate ik meer schrijf, steeds minder tijd vrijmaak om te lezen en dan dus alleen wil lezen waar ik heel veel zin in heb en wat me echt aanspreekt.
Hoe bereik ik de mij onbekende lezer? Hoe breng ik mijn boeken onder de aandacht? Wat kan ik zelf doen?
Ik ben wereldberoemd in kleine kring. Dat is alvast een goed startpunt. En tot mijn grote plezier, verbazing en dankbaarheid, werkt die kring met mij mee. Mijn facebook posten worden gedeeld, mijn tweets geretweet. Op mijn twitter/facebook oproepje om boekwinkels en bibliotheken binnen te lopen en naar mijn boeken te vragen, hebben mensen gereageerd. Ze deden het. En ze blijven het doen, wat lief, wat lief!
En dan de lezers die de moeite nemen hun mening over mijn boek te geven, hier op Bol.com, bijvoorbeeld. Zó geweldig!
Nu verder uitrollen. Welke kant op en hoe, daar ben ik een beetje zoekende in. Wat als een paal boven water staat: ik moet er lol inhebben. En dat lukt me tot nu toe uitstekend .
|
Promotie |
ma 3 jun 2013 8:06 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
|
|
|
Koningsbillen en drakenstreken, in de boekwinkel |
Met mijn eigen boeken de boer op gaan is nóg leuker dan ik al dacht. Zo ligt Koningsbillen (voorzien van een bladwijzer met daarop Begeesterd, zodat de papa's en mama's die het ene boek voorlezen denken: Hé ... ik wil dat andere boek ook lezen) in mijn lokale boekwinkel. Prominent boven op de display in het midden van de winkel.
Als het is uitverkocht, mag Begeesterd er liggen . Dus oproepje aan alle Krimpenaren: koop Koningsbillen bij De Jong. (En als je buiten Krimpen woont, mag je het boek er ook kopen )
Een collega opperde de bibliotheek. Om voor te lezen. Dus ik bellen. Werd zowat de lijn ingezogen van enthousiasme, of ik meteen kon langskomen, dan spraken we een datum af.
10 juli ga ik een voorlees/klets/zanguurtje houden in de bibliotheek van Krimpen aan de Lek. ik heb er zin in. Ben postertjes aan het ontwerpen voor de promotie, een kleurplaat moet er ook bij en hoe ga ik het nou indelen, dat uur?
Ondertussen ontvangt Begeesterd op verschillende plekken (Bol.com, AKO, mijn gastenboek) leescommentaren en die zijn zó gaaf! Sowieso, dat mensen de moeite nemen iets over Begeesterd te zeggen, daar word ik al helemaal blij van. En dan zijn ze ook nog eens heel positief. Om stil van te worden, ware het niet dat ik van ieder commentaar enorm druk en blij word in de Denk en dus aan de babbel sla.
Dus ik twitteren dat het me leuk zou lijken als iedereen de boekwinkel in zou stappen en naar mijn boeken zou vragen. Blijkt dat mensen dat voor me doen ...
Daar ben ik dus echt stil van.
Even
|
Koningsbillen en drakenstreken, de drukproef |
ma 13 mei 2013 9:13 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
,
Koningsbillen en drakenstreken
|
|
|
|
Drukproefcontrole door neefje |
'Willen jullie nog even goed de drukproef doornemen?' luidde ongeveer het mailtje van Maaike van Uitgeverij Eigenzinnig.
Wat schetst mijn verbazing: de drukproef is niet losbladig, maar een heus, echt, kant en klaar boekje! Ik ben er zo groos mee. Het allereerste exemplaar van Koningsbillen en drakenstreken! Zo jammer dat Django ver weg woont, hij moet nog een paar dagen wachten voor hij het kan vasthouden .
Meteen de doelgroep (voorlezen als je net nog niet kunt lezen of zelf lezen vanaf een jaar of acht, negen) het boek voorgelegd. Mijn neefje vond het schittejend .
Ondertussen wordt 'Royale bil met chocola' lekker bekeken
video:
Royale bil met chocola
|
Keltfest 2013 |
ma 13 mei 2013 8:56 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
Twee dagen me mogen verwarmen aan de hartelijkheid en gezelligheid van Kim, Roos, Barry, Cocky, Jos, Roelie, Tamara, Latoya en Joris. Want brrrr! wat was het koud en nat op Keltfest in Dordrecht. Vooral zaterdag, maar jummie, wat is het fijn om deel te mogen uitmaken van Uitgeverij Zilverspoor.
Gelukkig lieten de echte festivalbezoekers zich door een buitje niet uit het veld slaan. De stand werd goed bezocht. Heerlijk met bezoekers over Begeesterd gesproken en het project uitgelegd. En verkocht! Nu maar afwachten wat de reacties erop zullen zijn. Ik zeg er maar steeds eerlijk bij dat ik een badkamerzangeres ben, maar erg mijn best heb gedaan. Ergens vind ik het aankopen van de CD nog enger dan van het boek. En dát is al griezelig. Inmiddels van een aantal mensen al reactie op 'Begeesterd' gekregen, waar mijn oren gingen blozen. Vooral die van mijn vader. 'Het leest als een Ludlum.'
|
Mijn eerste echte boekfilmpje |
di 7 mei 2013 20:09 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
Als je met leuke mensen samenwerkt, kan het niet anders of er rollen leuke dingen uit. Samen met Django schreef ik 'Royale bil met chocola' de titelhit behorend bij 'Koningsbillen en drakenstreken'.
En na uren knippen, zingen, plakken, musiceren, powerpointen, synchroniseren en de rest, hadden we een heus filmpje. Klik op de afbeelding om hem te zien.
Met dank aan Wietse Feenstra en Maaike Maring!
video:
Royale bil met chocola
|
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
Om maar met een open deur te beginnen: het jaar vloog om. Mijn drie (of zijn het vier?) levens waren meer dan ooit met elkaar vervlochten. Ik zorgde terwijl ik werkte, schreef onder het reizen, verzon verhalen bij het haken, werkte in de vakantie, reed zingend auto, kookte teksten, mailde tussen het schrijven door en probeerde iets minder krampachtig dan vroeger om alles uit elkaar te houden, want dat bleek gemakkelijker.
Ik schreef al bij al wat minder woorden dan vorig jaar. Dat is jammer, maar het is wat het is. De woorden die ik schreef, worden wel allemaal uitgegeven . Alweer een musical voor de Sint, samen met Cocky en liedjes van Django, opgevoerd in Poeldijk, ondergebracht bij Vink, mijn Trek Sagae inzending gepubliceerd in The Flying Dutch, Begeesterd komt in april uit, presentatie op de ELF, liedteksten voor de CD, korte verhalen voor de bundel. Kortom: misschien minder geschreven, maar in totaal zes uitgeefcontracten gesloten (vier keer Vink, twee keer Zilverspoor) en de onderhandelingen over twee andere contracten gestart (vertel ik over als ze rond zijn).
Op de valreep van het jaar viel de allerlaatste Pure Fantasy met een plof op de mat. Met een weemoedig gevoel raapte ik hem op, pakte ik hem uit en bladerde ik hem door. Wat jammer toch dat dit blad stopt. Ik heb zo ontzettend veel geleerd van PF. Variërend van het maken van een kwartaaluitgave, het lezen van stapels inzendingen, het geven van feedback naar auteurs, het redigeren van verhalen, het positioneren van mijzelf als auteur, de themawedstrijden, de gezelligheid van het redactieteam en de positieve instelling van Alex de Jong. Ik heb geen idee waar ik nu gestaan zou hebben zonder PF. Had ik die speciale mensen ontmoet die nu een belangrijke rol in mijn leven vervullen? Had ik Fantastels opgericht? Had ik SFF geschreven? Had ik al die publicaties ergens anders gehaald?
Nee.
Zonder PF zou mijn leven er heel anders hebben uitgezien. Ik ben zielsdankbaar dat ik het blad heb leren kennen toen ik het leerde kennen. Dank je wel, Alex. Ik wens je heel veel goede schrijfs toe.
|
Nog één dingetje ... |
ma 1 okt 2012 11:39 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
Ken je dat? Heb ik nét Begeesterd ingestuurd naar Uitgeverij Zilverspoor, valt me een geweldige verklaring uit die betrekking heeft op één van de personen in het verhaal.
Hij is zo goed en hij viel me zomaar uit tijdens een saaie huishoudelijke klus (altijd al bij uitstek de gelegenheid in in de Denk te gaan over verhalen) dat ik er na aan toe ben om de uitgever te bellen, in de remmen te gaan en het nog eventjes toe te voegen.
Ongetwijfeld zal mij een paar dagen later iets anders te buiten schieten. En daarna weer iets anders. Een verhaal blijft leven, zeker eentje waar ik langer aan heb gewerkt.
Niet doen dus. Dan komt er geen einde aan en ik ben er nu echt mee klaar. Het is af. Het is goed zo het is. Ik heb het losgelaten en moet met iets anders aan de gang.
Ik zit op mijn handen en blog er nu maar over. Eerlijk gezegd in de hoop dat Uitgever het leest en me dan vraagt: Wat was het nou?
Want ik geloof tóch dat ik het nog wil toevoegen ...
|
Lekkend vuur |
di 6 mrt 2012 9:34 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
|
|
|
cover Lekkend Vuur |
Het contact met Uitgeverij Zilverspoor loopt gesmeerd en da's zacht uitgedrukt. Jos Weijmer houdt zijn auteurs regelmatig op de hoogte van de plannen en er vallen hem vaak schitterende ideeën in.
Zo wilde hij een print laten maken van de prachtige afbeelding die hij voor PF heeft gemaakt bij mijn verhaal "Lekkend vuur". Of ik dat goed vond? Een oplage van 25 stuks, waar hij dan mijn naam ook bij zou schrijven, per slot van rekening was ik de inspirator van die geweldige plaat. Nuja: mijn verhaal dan. Tuurlijk, Jos, gaaf! Zal ik dan mijn verhaal er uitgeprint bij doen, zodat het verhaal de afbeelding ondersteunt, in plaats van andersom? En mag ik dan de afbeelding gebruiken voor een covertje op Smashwords? En zullen we dan meteen een klein brochuretje erbij doen met een individuele couponcode, zodat de kopers van de print het e-boek gratis kunnen downloaden op Smashwords? En dat ik het dan ook ga voorlezen zodat het ook een luisterverhaal wordt? En Django, zullen we er een lied bij maken? Ik draafde door, maar Jos vond het allemaal geweldig en besloot te bekijken of het verhaal op de achterkant van de poster geprint kon worden. Ondertussen friemelde ik in GIMP de cover, waar Jos zijn goedkeuring aan gaf en maakte ik de minibrochures om bij de print te steken. Mooi papier voor uitgezocht, mijn best op gedaan.
Op een mooie vrijdagmiddag naar Maastricht gereden om de 25 prints te signeren. Mijn allereerste signeersessie, al was die dan ten kantore van de uitgever en niet in aanwezigheid van publiek. Ik had toch kramp in mijn hand, na afloop .
De print is hier te koop.
|
Toneeluitgeverij Vink |
ma 5 mrt 2012 14:40 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
|
|
|
Uitgever Peter Stoop ondertekent de contracten |
|
|
|
Cocky tekent ons uitgeefcontract ;-) |
|
|
|
En ik teken ;-) |
Vandaag togen Cocky van Dijk en ik in een glimmende Stoer (net gewassen) naar Alkmaar, naar Toneeluitgeverij Vink. Gewapend met Vlaai, nette kleren en een uitstekend humeur stapten we het pand binnen, alwaar we heel hartelijk welkom werden geheten door Peter Stoop, de directeur van de uitgeverij.
Boekjes, boekjes, boekjes ... wat liggen daar veel boekjes! Rekken vol. En dat zijn alleen maar de zichtexemplaren, zo werd ons verteld. Bij een bestelling wordt er ter plekke voor de toneelverenigingen gedrukt. We kregen uitleg over het systeem, de markt en andere zaken en genoten ondertussen van die heerlijke vlaai met koffie.
Daarna was het tijd voor de officiële ondertekening van de contracten. Zo vréselijk leuk. We hebben er een echt moment van gemaakt, met foto's maken en papieren uitwisselen en handen schudden en de rest.
Op de terugweg hebben we geloof ik wel tien nieuwe ideeën voor toneelstukken bedacht. We hebben van deze dag zo vreselijk veel geleerd. Wat heerlijk dat ons alles werd uitgelegd en dat we meer begrip hebben gekregen voor de toneelscriptenwereld. Wij zijn er nog lang niet mee klaar
|
Het histoerische genre |
wo 15 feb 2012 16:31 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
,
Begeesterd
|
Begin december werd ik gebeld door Jos Weijmer, van uitgeverij Zilverspoor. Of ik zin had een project samen te doen ? Een soortement multimediaal iets. Met van alles erop en eraan.
Nu was ik hard aan iets omvangrijks toe. En er dramt al een poosje een verhaal in de Denk. Ooit als grapje begonnen behaalde het zelfs een nominatie in een literaire wedstrijd en werd het later half uitgewerkt tijdens een schrijfmarathon, maar met één grote makke: het was te lang voor een kort verhaal. En voor een deurstopper te kort. Ook zat er geen trilogie in. Gewoon een idee dat bleef drammen.
Samen met Django naar Jos gereden en daar, onder het genot van een kopje koffie en een vlaai, het idee besproken. Al snel vloog er van alles over tafel. Illustraties, muziek, de hele meuk. En ik voelde me groeien en kleiner worden tegelijkertijd. Want hé, mannuh ... dat houdt dus wel in dat het van mij afhangt. Want dit draait om mijn verhaal en zonder dat kunnen jullie niets .
Nu hoefde ik er verder geen nachtjes over te slapen. Als twee mannen van dat kaliber denken dat ik het kan, wie ben ik dan om het tegendeel te beweren? Dus ging ik aan de slag.
30.000 woorden research verzameld in drie weken tijd. Want het is dan misschien wel fantasie, het moet allemaal wel kloppen. Hoofdpersonen uitgewerkt, plot uitgewerkt, me zelfs verdiept in spijkerschrift en onlangs begonnen aan mijn historische/histerische roman. Het vlot aardig. Tussendoor Django's muziek beluisteren en Jos uitleggen dat ze toen echt die kleding droegen.
Viel mij zomaar een nieuw genre in: het histoerische genre .
Levert zomaar nul googlehits op. Ik mag mij best beroemen op het verzinnen van woordjes, al zeg ik het zelf .
|
Toneeluitgeverij Vink |
za 4 feb 2012 9:14 |
Categorieën:
Schrijverij
,
Anaïd Haen
,
Uitgegeven worden
|
Zojuist mijn blogpost van 12 januari over Toneeluitgeverij Vink vrijgegeven . Grappig om dat te kunnen doen, want zo zeker was het allemaal niet.
Cocky en ik besloten onze Sintvoorstellingen aan een groter publiek aan te bieden en stuitten daarbij op twee mogelijkheden: Laten doen of zelf doen. Voor beide manieren zijn de mogelijkheden aanwezig. Er zijn toneeluitgeverijen en er zijn internetsites waar scripts kunnen worden ingeleverd. Beide hebben voor- en nadelen.
Via een toneeluitgeverij toneelstukken/musicals ed verspreiden, heeft voordelen. Heel veel amateurtoneelgezelschappen, jeugdverenigingen en scholen kennen de verschillende websites van de toneeluitgevers en kopen daar hun voorstellingen. Voordeel voor hen: Ze betalen heel weinig voor de toneelstukken en dragen een percentage van de opbrengst van de voorstelling(en) af aan het IBVA of een ander soortgelijk bureau. Het IBVA zorgt er vervolgens voor dat de auteurs van het stuk en de uitgever hun deel ontvangen. Voordeel voor de auteur: hij hoeft alleen maar een worddocumentje aan te leveren, de opmaak ed wordt door de uitgever verzorgd. En ook al koopt een vereniging het stuk maar één keer, hij ontvangt bij iedere opvoering geld. Nadeel: dat is maar 50% van de opbrengst, nadat het IBVA al 20% heeft ingehouden. Zelf doen kan ook. Dan verkoopt een auteur zijn voorstelling, keurig in scriptformat gegoten, voor een x-bedrag aan een toneelvereniging via een website en that's it. De toneelvereniging kan het stuk daarna twee of honderd keer opvoeren, dat maakt allemaal niet uit. Voordeel voor de toneelvereniging: geen meldingsplicht bij het IBVA en onbeperkte toegang tot het toneelstuk. Voordeel voor de auteur: behalve de 20% die de website inhoudt, zijn alle opbrengsten van de eenmalige verkoop voor de auteur. Nadeel: het stuk kan tot in lengte van dagen door die vereniging worden opgevoerd zonder dat de auteur daar ooit een cent van terugziet.
Zaten wij dan, Cocky en ik. Voor allebei de manieren was wat te zeggen. En het één hoeft het ander niet uit te sluiten, alleen tegelijk kan het niet. 'Eerst maar via een uitgever proberen?' Lijstje uitgevers gemaakt en bij de grootste begonnen . Was meteen raak .
In het toegestuurde contract, dat maar 10 regels bevatte en uitblonk in eenvoud, echt geweldig, stonden twee artikelen waar Cocky en ik onze beDenksels bij hadden. Die twee bepalingen kwamen er kortweg op neer dat we al onze rechten voor altijd afstonden en dat veranderingen/vertalingen/bewerkingen voor andere media mogelijk waren. Aangezien wij fantasierijk zijn, stelden we ons voor hoe een porno-producent ons stuk aankocht, bewerkte tot "Sinterklaas en de condoomdief" en daar vrolijk onze auteursnaam onderzette . Zodat wij tot in lengte van dagen pornoauteurs waren geworden (niets mis mee, overigens, maar toch niet hullemaal het doel van Sinterklaasvoorstellingen). Misschien werd het tijd de uitgever even te bellen? Dhr. Stoop barstte in lachen uit toen ik hem die situatie voorschetste en stemde in met het veranderen van de twee bepalingen.
Dus nu zijn we in afwachting van het vernieuwde contract. Want voordelen moeten wel voordelen zijn, anders kunnen we het net zo goed allemaal zelluf doen .
|
|
Categorieën
Anaïd Haen
Begeesterd
De raketwedstrijd
Dotje
E-publikant
Fantastels
Koningsbillen en drakenstreken
Ontwerpen
Recalcitrantia
Ridders op sokken
Schrijverij
Tekenles
TerraCon
Uitgegeven worden
Van alles
Wraak op het spoor
Actueel
19 sep 2024 t/m 16 okt 2024
Archief
22 aug 2024 t/m 18 sep 2024
25 jul 2024 t/m 21 aug 2024
27 jun 2024 t/m 24 jul 2024
30 mei 2024 t/m 26 jun 2024
2 mei 2024 t/m 29 mei 2024
4 apr 2024 t/m 1 mei 2024
7 mrt 2024 t/m 3 apr 2024
8 feb 2024 t/m 6 mrt 2024
11 jan 2024 t/m 7 feb 2024
14 dec 2023 t/m 10 jan 2024
16 nov 2023 t/m 13 dec 2023
19 okt 2023 t/m 15 nov 2023
21 sep 2023 t/m 18 okt 2023
24 aug 2023 t/m 20 sep 2023
27 jul 2023 t/m 23 aug 2023
29 jun 2023 t/m 26 jul 2023
1 jun 2023 t/m 28 jun 2023
4 mei 2023 t/m 31 mei 2023
6 apr 2023 t/m 3 mei 2023
9 mrt 2023 t/m 5 apr 2023
9 feb 2023 t/m 8 mrt 2023
12 jan 2023 t/m 8 feb 2023
15 dec 2022 t/m 11 jan 2023
17 nov 2022 t/m 14 dec 2022
20 okt 2022 t/m 16 nov 2022
22 sep 2022 t/m 19 okt 2022
25 aug 2022 t/m 21 sep 2022
28 jul 2022 t/m 24 aug 2022
30 jun 2022 t/m 27 jul 2022
2 jun 2022 t/m 29 jun 2022
5 mei 2022 t/m 1 jun 2022
7 apr 2022 t/m 4 mei 2022
10 mrt 2022 t/m 6 apr 2022
10 feb 2022 t/m 9 mrt 2022
13 jan 2022 t/m 9 feb 2022
16 dec 2021 t/m 12 jan 2022
18 nov 2021 t/m 15 dec 2021
21 okt 2021 t/m 17 nov 2021
23 sep 2021 t/m 20 okt 2021
26 aug 2021 t/m 22 sep 2021
29 jul 2021 t/m 25 aug 2021
1 jul 2021 t/m 28 jul 2021
3 jun 2021 t/m 30 jun 2021
6 mei 2021 t/m 2 jun 2021
8 apr 2021 t/m 5 mei 2021
11 mrt 2021 t/m 7 apr 2021
11 feb 2021 t/m 10 mrt 2021
14 jan 2021 t/m 10 feb 2021
17 dec 2020 t/m 13 jan 2021
19 nov 2020 t/m 16 dec 2020
22 okt 2020 t/m 18 nov 2020
24 sep 2020 t/m 21 okt 2020
27 aug 2020 t/m 23 sep 2020
30 jul 2020 t/m 26 aug 2020
2 jul 2020 t/m 29 jul 2020
4 jun 2020 t/m 1 jul 2020
7 mei 2020 t/m 3 jun 2020
9 apr 2020 t/m 6 mei 2020
12 mrt 2020 t/m 8 apr 2020
13 feb 2020 t/m 11 mrt 2020
16 jan 2020 t/m 12 feb 2020
19 dec 2019 t/m 15 jan 2020
21 nov 2019 t/m 18 dec 2019
24 okt 2019 t/m 20 nov 2019
26 sep 2019 t/m 23 okt 2019
29 aug 2019 t/m 25 sep 2019
1 aug 2019 t/m 28 aug 2019
4 jul 2019 t/m 31 jul 2019
6 jun 2019 t/m 3 jul 2019
9 mei 2019 t/m 5 jun 2019
11 apr 2019 t/m 8 mei 2019
14 mrt 2019 t/m 10 apr 2019
14 feb 2019 t/m 13 mrt 2019
17 jan 2019 t/m 13 feb 2019
20 dec 2018 t/m 16 jan 2019
22 nov 2018 t/m 19 dec 2018
25 okt 2018 t/m 21 nov 2018
27 sep 2018 t/m 24 okt 2018
30 aug 2018 t/m 26 sep 2018
2 aug 2018 t/m 29 aug 2018
5 jul 2018 t/m 1 aug 2018
7 jun 2018 t/m 4 jul 2018
10 mei 2018 t/m 6 jun 2018
12 apr 2018 t/m 9 mei 2018
15 mrt 2018 t/m 11 apr 2018
15 feb 2018 t/m 14 mrt 2018
18 jan 2018 t/m 14 feb 2018
21 dec 2017 t/m 17 jan 2018
23 nov 2017 t/m 20 dec 2017
26 okt 2017 t/m 22 nov 2017
28 sep 2017 t/m 25 okt 2017
31 aug 2017 t/m 27 sep 2017
3 aug 2017 t/m 30 aug 2017
6 jul 2017 t/m 2 aug 2017
8 jun 2017 t/m 5 jul 2017
11 mei 2017 t/m 7 jun 2017
13 apr 2017 t/m 10 mei 2017
16 mrt 2017 t/m 12 apr 2017
16 feb 2017 t/m 15 mrt 2017
19 jan 2017 t/m 15 feb 2017
22 dec 2016 t/m 18 jan 2017
24 nov 2016 t/m 21 dec 2016
27 okt 2016 t/m 23 nov 2016
29 sep 2016 t/m 26 okt 2016
1 sep 2016 t/m 28 sep 2016
4 aug 2016 t/m 31 aug 2016
7 jul 2016 t/m 3 aug 2016
9 jun 2016 t/m 6 jul 2016
12 mei 2016 t/m 8 jun 2016
14 apr 2016 t/m 11 mei 2016
17 mrt 2016 t/m 13 apr 2016
18 feb 2016 t/m 16 mrt 2016
21 jan 2016 t/m 17 feb 2016
24 dec 2015 t/m 20 jan 2016
26 nov 2015 t/m 23 dec 2015
29 okt 2015 t/m 25 nov 2015
1 okt 2015 t/m 28 okt 2015
3 sep 2015 t/m 30 sep 2015
6 aug 2015 t/m 2 sep 2015
9 jul 2015 t/m 5 aug 2015
11 jun 2015 t/m 8 jul 2015
14 mei 2015 t/m 10 jun 2015
16 apr 2015 t/m 13 mei 2015
19 mrt 2015 t/m 15 apr 2015
19 feb 2015 t/m 18 mrt 2015
22 jan 2015 t/m 18 feb 2015
25 dec 2014 t/m 21 jan 2015
27 nov 2014 t/m 24 dec 2014
30 okt 2014 t/m 26 nov 2014
2 okt 2014 t/m 29 okt 2014
4 sep 2014 t/m 1 okt 2014
7 aug 2014 t/m 3 sep 2014
10 jul 2014 t/m 6 aug 2014
12 jun 2014 t/m 9 jul 2014
15 mei 2014 t/m 11 jun 2014
17 apr 2014 t/m 14 mei 2014
20 mrt 2014 t/m 16 apr 2014
20 feb 2014 t/m 19 mrt 2014
23 jan 2014 t/m 19 feb 2014
26 dec 2013 t/m 22 jan 2014
28 nov 2013 t/m 25 dec 2013
31 okt 2013 t/m 27 nov 2013
3 okt 2013 t/m 30 okt 2013
5 sep 2013 t/m 2 okt 2013
8 aug 2013 t/m 4 sep 2013
11 jul 2013 t/m 7 aug 2013
13 jun 2013 t/m 10 jul 2013
16 mei 2013 t/m 12 jun 2013
18 apr 2013 t/m 15 mei 2013
21 mrt 2013 t/m 17 apr 2013
21 feb 2013 t/m 20 mrt 2013
24 jan 2013 t/m 20 feb 2013
27 dec 2012 t/m 23 jan 2013
29 nov 2012 t/m 26 dec 2012
1 nov 2012 t/m 28 nov 2012
4 okt 2012 t/m 31 okt 2012
6 sep 2012 t/m 3 okt 2012
9 aug 2012 t/m 5 sep 2012
12 jul 2012 t/m 8 aug 2012
14 jun 2012 t/m 11 jul 2012
17 mei 2012 t/m 13 jun 2012
19 apr 2012 t/m 16 mei 2012
22 mrt 2012 t/m 18 apr 2012
23 feb 2012 t/m 21 mrt 2012
26 jan 2012 t/m 22 feb 2012
29 dec 2011 t/m 25 jan 2012
1 dec 2011 t/m 28 dec 2011
3 nov 2011 t/m 30 nov 2011
6 okt 2011 t/m 2 nov 2011
8 sep 2011 t/m 5 okt 2011
11 aug 2011 t/m 7 sep 2011
14 jul 2011 t/m 10 aug 2011
16 jun 2011 t/m 13 jul 2011
19 mei 2011 t/m 15 jun 2011
21 apr 2011 t/m 18 mei 2011
24 mrt 2011 t/m 20 apr 2011
24 feb 2011 t/m 23 mrt 2011
27 jan 2011 t/m 23 feb 2011
30 dec 2010 t/m 26 jan 2011
2 dec 2010 t/m 29 dec 2010
4 nov 2010 t/m 1 dec 2010
7 okt 2010 t/m 3 nov 2010
9 sep 2010 t/m 6 okt 2010
12 aug 2010 t/m 8 sep 2010
15 jul 2010 t/m 11 aug 2010
|